north italy
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שבוע בצפון איטליה בחודש מאי

עזרה בתכנון מסלול טיול לצפון איטליה? השאירו פרטים 👇

סיכום טיול איטליה – ארוך ושווה קריאה!!
טוב, אז אחרי שבוע מטורף בצפון איטליה, הגיע הזמן לסכם ולעזור לכל המטילים הבאים ולשתף את הידע והחוויות שצברנו
בסיכום חלק מהדברים על חוויה אישית, וחלק על בסיס אינפורמציה קיימת. מקווה שיעזור למי שנדרש.
כמו כן, מוזמנים תמיד לפנות ושאול, נעזור בשמחה. ראשית אכתוב מידע על פי נושאים, ולאחר מכן לוז וסיכום.
הטיול כלל את מילאנו, גארדה, דולומיטים, ורונה, ונציה.
לטיול נערכתי כחודשיים מראש, עם קריאה ולמידה מהאינטרנט ומהקבוצות, הזמנו כרטיסים מראש לכלל האתרים (מדלג על תורים), רשמנו דרכי הגעה בתחבורה ציבורית ממקום למקום, ובעיקר נעזרתי בגוגל מפות לתכנון מיטבי של הטיול (יצירת מסלולים קרובים אחד לשני, המלצות, שעות פתיחה ודרכי הגעה). תעזרו בגוגל מפות, הוא מעולה, נוח, ומדויק. חישוב עלויות דייק להוצאות שלנו (מבלי להתחשבן בטיול).
תודה גדולה מגיעה לאירנה בעלת קבוצת מטיילים ונהנים בחול, שהייתה זמינה באופן מלא כל דקה שהייתי צריך יעוץ, או הכוונה, ואף תיאמה לנו סיור מודרך בונציה שעזר מאוד.
תכנון – החלק הכי חשוב בטיול הוא התכנון אליו. החל מלוז, קניית כרטיסים, הזמנות, חישוב כסף, וקריאה ולמידה. זה חוסך זמן, חוסך כסף, ומנצלים את הטיול להנאה מיטבית והספקים טובים. לפני שקונים את הכרטיס טיסה, צריך להחליט לכמה זמן רוצים לטוס, באיזה מקומות לטייל, ובהתאם לזה לקבוע כמה לזמן להקדיש לכל דבר. אופציה נוספת זה לתקצב ומשם להתקדם. (בהכנה מוקדמת טובה עלויות יכולות להיחתך בחצי!)
אוכל – אין מה להוסיף על האוכל האיטלקי, פסטות פיצות, גלידות וקפה ברמה שלא הכרנו. אחד הדברים המרכזיים בטיול היה חוויית האוכל. את המסעדות בדקנו מראש בהתאם להמלצות בטריפ אדוייזר, גוגל, וביקורות של מבקרים. מטבענו אוכלים כשר, אך מעטות המסעדות הכשרות בצפון איטליה. מקום למסעדה מומלץ להזמין מראש, ולמזלנו לא עמדנו בתורים ארוכים. כמעט כל מסעדה נותנת גם תפריט באינטרנט כך שאפשר להיערך ולהחליט מה רוצים עוד לפני ההגעה. המסעדות פתוחות לרוב בין השעות 12:00-14:30 ובערב מ19:00-23:00. כך שאת הטיול אפשר לתכנן בהתאם לשעות האלה. מסעדות קטנות וביתיות, גלידריות ובתי קפה לרוב פתוחים גם בשעות ההפסקה. האוכל איכותי ברובו, במחירים לא גבוהים ואפשר להנות ב40 יורו מארוחה טובה לזוג. הטיפ הנהוג להשאיר הוא בין 10-15%, אך לא חייב להשאירו. שימו לב שלפעמים בקבלה יוסיפו לכם coperto שזה דמי שירות (במידה והגעתם למסעדה עם שולחן ערוך ומסודר), לא כך אחד גובה את זה אבל כדאי להכיר. בשעות הערב בין 18:00-22:00 מתקיים apertivo, שזה מעין happy hour בברים (בעיקר באזור רובע נבילי במילאנו), שם מגישים לצד השתיה נשנושים אחרים. מי שדואג משומן חזיר באוכל ובגלידריות בעיקר, יבקש senza strutto באיטלקית. רובם לא מכינים עם זה אבל כדאי להכיר. רשימת המסעדות בהם ביקרנו יופיעו בלו"ז בהמשך. מהגלידריות נהננו מאוד, אפשר לבקש לטעום את הגלידות ולפני בחירת הטעם. המחירים נמוכים ובחלקם גם הוופל מיוצר במקום. המשקה הידוע הוא האפרול שפריץ, מחירו נע בין 4-14 יורו (תלוי במקום), לא יצא לנו להתבאס ממנו (ושתינו כמעט פעמיים כל יום). בתי קפה מפוזרים בשפע, ורובם מכינים קפה טוב ואיכותי. מחירי הקפה גם נמוכים בין 1-3 יורו לרוב. מבחינת קניות של אוכל בסופרים – לא יצא לנו, אך המחירים נמוכים ביחס לארץ (לא בהרבה).
תחבורה ציבורית – מילאנו – ישנם מס' סוגים של כרטיסי נסיעה. כרטיס נסיעה בודד עולה 2 יורו. כרטיס יומי 7 יורו, וכרטיס תלת יומי 12 יורו. הכרטיסים המורחבים כוללים את כל סוגי התחבורה הציבורית במילאנו (למעט מוניות מן הסתם). וניתן להשתמש בהם ללא הגבלה. הכוונה ל72 שעות ולא ל3 ימים על פי תאריך. ז"א מרגע שהכרטיס יעבור תיקוף במכשיר הראשון ייספר הזמן שלו. כמו כן כך גם בונציה – אפשרות לקניית כרטיס תחבורה ציבורית ל24 או 48 ו72 שעות. הכרטיס כולל את האוטובוסים מונציה למסטרה, את האוטובוס הימי, הרכבת לונציה, ושיט לאיים הקרובים. הכרטיס לא כולל נסיעה לשדה התעופה שעולה 8 יורו מפיאצלה רומא. שימו לב לכרטיסים, מדובר בנייר ולא בפלסטיק מה שהרבה יותר קל לאבד או להרטב. (אני נאלצתי לקנות פעמיים נוספות את הכרטיס שנאבד לי). במילאנו הכרטיס עובר תיקוף במטרו בכניסה וביציאה. מי שלא יתקף כניסה לא יוכל לתקף יציאה לאחר מכן וההפך. לכן יש להקפיד על תיקוף בכל כניסה ויציאה מהמטרו. המטרו בכלל הוא כלי תחבורה מצוין, מכסה כמעט את כל העיר ומגיע מנקודה לנקודה במהירות. במהלך שעות היום רכבת עוברת כל 7 דק' בתחנה. וניתן להחליף רכבות בקלות מאחת לשניה. יש לשים לב לכיווני הנסיעה. בתחבורה ציבורית בכלל ובמטרו של מילאנו בפרט – קודם יוצאים אחר כך נכנסים!!!
קורונה – הקורונה כבר לא מורגשת. החוק מחייב נכון ל20.5 לעטות מסכות בתחבורה ציבורית ובמקומות התקהלות. יהיו מקומות בודדים שידרשו עטיית מסכה. כדאי להתעדכן באתר הרשמי של משרד הבריאות האיטלקי בנוגע לחוקים. המסכה הנדרשת היא n95 או ffp2. המקומיים נוטים לשים ברובם, אך לא נפגשנו באכיפה. (היא קיימת). אין צורך להציג תו ירוק באיטליה, ולא למלא הצהרת נוסע נכנס למדינה.
גניבות – צפון איטליה מזמין אליו תיירים רבים, ועם התיירים מגיעים גם הכייסים. הם נמצאים בעיקר במרכזי הערים הגדולות, אבל גם בעיירות המתוירות. בערים הגדולות ניגשו אלינו אנשים מסיבות שונות (מציעים לשים צמיד על היד, או מבקשים הסבר כלשהו) ובו בזמן מנסים לגנוב. הדבר לא אומר שלא ניתן ליצור קשר, אך לשים עין על הכיסים והתיקים. חגורת כסף יכולה לעזור מאוד (כזאת שנכנסת מתחת למכנס). בעיירות המתוירות הבעיה המרכזית היא פריצה לרכבים. טיפים לצמצם את הסיכוי שהרכב יפרץ: לצמצם בולטות תיירותית, לשים עיתון מקומי ברכב, לא לפתוח מזוודות בחניונים, לא להשאיר תיקים במושבים אלא בתא המטען, חניית הרכב בצמוד לקיר מה שיקשה על פתיחת בגאז'. תשומת לב יתרה היא לדרכונים. במידה ודרכון נשחק או נגנב, יהיה עליכם לנסוע לשגרירות ישראל באיטליה שנמצאת ברומא. ההמלצה שלי היא לפצל את הכסף. חלק בחגורת בטן, וחלק במזוודה במלון.
מזג אויר – מזג האוויר באיטליה לא צפוי וקשה לחזות אותו, בעיקר כשמתקדמים לדולומיטים. הכל משתנה ברגע. למזלנו המזג אוויר היה ב100 אחוז איתנו, ללא גשמים, ראות מעולה ומקסימום אור. בימים הראשונים היה מעט חם במילאנו, הסתפקנו לאורך כל הטיול בלבוש קצר. מומלץ להגיע ערוכים לכל מצבי מזג האוויר ולהיות גמישים במהלך הטיול. יום אחד של גשם בדולומיטים גם לנו להחליף את הלו"ז עם יום אחר, והרווחנו מזה.
נסיעות – את הנסיעות תכננו מראש מבחינת זמנים על ידי גוגל מפות, ונסענו בפועל עם waze. (כל אחד והאפליקציה הנוחה לו), לי אישית היה נוח יותר עם הווייז. הכבישים יחסית פנויים, העדפנו במעברים בין הערים הגדולות לנסוע בכבישים המהירים (שמקצרים מאוד את הנסיעה), ובטיולים הקטנים לנסוע בכבישים הצדדיים הלא מוכרים, שם האווירה האמיתית מורגשת ונהנים מנופים מדהימים. בואו נדבר על כבישי האגרה שהם עניין מרכזי לנהגים באיטליה (ובמיוחד לתיירים). הכבישים נועדו לטובת קיצור זמני נסיעה, וכך הם. על מנת להכנס ולצאת מכביש אגרה, ישנן עמדות (כמו שאנחנו מכירים את המחסומים בארץ), בעבר היו מאויישות בקופאים, בטיול שלנו לא פגשנו באחד מהם, והכל היה ממוחשב. בכניסה לכביש אגרה יש לעבור עם הרכב בעמדה, העמדה תזהה את מספר הרכב ותוציא לכם כבר כרטיס המעיד על מיקום העליה לכביש וזמן הכניסה אליו. לוקחים אותו ושומרים עד יציאה. ביציאה מכביש האגרה מכניסים את הכרטיס למכונה, ומשלמים בהתאם. עדיף להערך עם כסף קטן. לרוב בין 2-8 יורו לנסיעה. שימו לב ל2 כללים מרכזיים. 1. אם לא יוצא כרטיס, יש מצב שיפתחו לכם את השער לכביש האגרה ללא כרטיס. נסיעה ללא כרטיס תחשב כשימוש בכל מקטעי הכביש מה שיגרום לחיוב מלא. אז או שתמתינו שיצא כרטיס, או שביציאה תשלמו מחיר מלא ואז ישנם עמדות שירות שאפשר לטפל בזה ולבקש החזר. 2. מאיזה עמדה נכנסים ויוצאים לכביש האגרה? מעל המעבר ישנם שלטים המורים מי נכנס דרכם. המילה telpass מעידה על מנויים בלבד. לא לעבור שם! אחרת תקבלו קנס. רק במקום שיש בו ציור של כסף או כרטיס אשראי. שם יתאפשר התשלום. זכרו – יציאה מכביש אגרה ללא תשלום במקום תגרור אחריה חיובים גבוהים.
סים קארד ותקשורת – נסענו כזוג והיינו צריכים 2 טלפונים מתקשרים בעיקר בנסיעות לטובת וייז, מוזיקה, תקשורת וכו.. רכשנו 2 כרטיסי סים. אחד בארץ של חברת sim2fly שיש לציין שנתנו שירות 100% זמין והסבירו הכל בנוגע לכרטיס. ואחד של חברת TIM. הקליטה של שניהם הייתה מצוינת בכל איזור אליו הגענו, כולל לדולומיטים לעיירות הקטנות. מהירות האינטרנט טובה. Sim2fly היה זול בהרבה וכך אעשה בטיסות הבאות שלי. החבילה של TIM עלתה כ35 יורו, נתנה לנו 70GB ותקפה בכל אירופה. היא תקפה לחודש כך שכשתחזרו ארצה העבירו לנוסע הבא שיהנה מכרטיס שבעוד חודש יפוג תוקפו.
קניות – בטיול של שבוע עמוס מאוד בחוויות ואתרים וטיולים, לא הספקנו לעשות מה שרבים מאיתנו אוהבים בחול וזה קניות. המחירים יחסית זולים מבחינת בגדים ומוצרים אחרים, אך לא התעמקנו. כמובן ככל שמתרחקים ממרכזי הערים לחנויות העממיות המחירים יורדים, האיכות טובה בכולם. ישנם גם מתחמי אאוטלט שאפשר להגיע לקנות שם. חנויות נסגרות מוקדם יחסית, 21:00 ברובם אך יש כאלה שגם לפני. תאי המדידה נסגרים עוד לפני שעת סגירת החנות אז כ להערך בזה בהתאם. חשוב לשמור קבלות במהלך הביקור, ולבקש בתשלום בקופה TAX FREE זאת על מנת שבחזרה לארץ תוכלו לקבל החזרי מס בדמוי מזומן או לאשראי על הקניות שביצעתם. (לא תופס על מסעדות, אתרים ומלונות..) כדי לקבל זאת עליכם להצטייד בדרכון שבעת ביצוע הרכישה המוכר ממלא טופס ומצרף אליו את הקבלה ביחד עם פרטי הדרכון.
צפיפות ותיירים – בסופי השבוע כצפוי מרכזי הערים מלאים, צפיפות ברכבות, תורים במסעדות ובאתרים ועל כן כדאי לתכנן את הטיול בהתאם. מי שמחפש חיי לילה בערים הגדולות, או מי שרוצה להנות משקט ומנוחה. ככל שנטייל בחודשי הקיץ הערים יתמלאו תיירים, ועל כן יש לקחת בחשבון בבניית הלוז את התורים, ההמתנה וההתקדמות האיטית יותר. העומסים לא מורגשים בתנועה בכבישים.
שפה – מי שאינו דובר אנגלית לא צריך לחשוש מאחר וגם המקומיים לא דוברי השפה. אפשר באנגלית פשוטה להסתדר. לפעמים יקח זמן, גוגל תרגום (עם כמה שהוא בעייתי) עזר לנו בהמרה לאיטלקית. נחמד להכיר כמה מילים לפני ההגעה לטיול.
חיי לילה – בניגוד לערים גדולות אחרות באירופה בהם מצאנו מסיבות וברים בכמות מסחררת, במילאנו בפרט ובצפון איטליה בכלל המצב שונה. מצאנו יחסית מעט ברים, במחירים טובים עם מוזיקה טובה בסגנון הברים בארץ, אך לא הרבה מסיבות. במהלך השבוע פתוח עד 00:00 ובסופי שבוע עד 02-03. יש לקחת בחשבון שעות נסיעה בתחבורה ציבורית בהתאם ליציאות ולתכנן זאת בהתאם. בונציה העיר עוברת להדממה עם רדת החשכה, וישנם מספר בתי קפה ומסעדות שעובדות עד השעה 23:00-00:00.
מלונות – נותני השירות במלונות אדיבים מאוד, מוכנים לעזור בכל מה שנדרש. את המלונות אני בודק בבוקינג, פלטפורמה הכי טובה, אך מזמין מאתר בשם HOTELS דרכו אפשר לצבור לילות ואחרי הזמנת 10 מלונות הלילה הבא בחינם. (החתימה בכרטיסיה תתבצע בסיום השהות במלון). שימו לב שבהגעה למלון גם אם שילמתם עליו, תדרשו לשלם מס עירוני (לרוב כ-3-4 יורו ללילה תלוי במלון ובמיקום שלו). אישית העדפתי את המינימום מהמלון שלי מאחר והגעתי שם רק לשינה ומקלחת. מה שהיה חשוב בבחירת מלון בערים הוא הקרבה למטרו משם הגענו לכל העיר, ושלא יהיה במרכז (כך המחיר יורד משמעותית). מחוץ לערים אפשר להתפנק עם מלונות טובים וארוחת בוקר טובה.
אתרים – להזמין כרטיסים מראש יכול להקל מאוד על הטיול. מצמצם עמידה בתורים, התעסקות עם כסף, וכו'.. ברגע שיש ברקוד על הכרטיס פשוט נכנסים איתו. לאתרים המתוירים יש להגיע מוקדם בבוקר על מנת להנות מהאתר ללא עומס וללא תורים בכניסה. זכרו – תורים מבזבזים זמן. להרגשתי לאירופיים נטייה להנות מהתורים האלה.. אנחנו העדפנו לטייל ולטייל. יש להתעדכן באתרי האינטרנט הרשמיים של כל אתר ואתר בנוגע לכללי התנהגות באתרים הנ"ל (חלקם אוסרים הכנסת תיקים, חלקם אוסרים צילום, בקתדרלות לבוש צנוע וכו..) ומחירים. כדאי גם להכיר שהאכלת יונים בכיכרות המרכזים אסורה. במילאנו שאלנו שוטרים לגבי זה, אמרו שאסור אבל שלא נאכף. מנגד בונציה נתקלנו בזוג שהאכיל ונקנס ב400 יורו. לשים לב לדבר.
רכב – את הרכב הזמנו באתר autoeurop הישראלי שעובד עם חברות בצפון איטליה. בנוגע להזמנת רכב מומלץ לעשות את זה מוקדם ככל הניתן, מלאי הרכבים מצטמצם משמעותית, ההזמנות עולות והמחירים ממריאים. משלמים על השכרת רכב לפי יום, וניתן לאסוף אותו ולהחזיר אותו שלא באותה נקודה. יש תוספת מס על לקיחה והחזרה בתחנות רכבת או בשדות תעופה. יש להצטייד ברשיון נהיגה ישראלי וברישיון נהיגה בין לאומי בתוקף, על אף שלעתים הדבר לא נבדק. מחירי הדלק דומים יחסית לארץ, נמוכים מעט יותר. מומלץ להזמין רכב ידני – חסכון משמעותי בדלק. איסוף הרכב הוא תהליך פשוט מאוד אך חשוב מאוד. מעבר לכך שבפוליסת הביטוח לנסיעה חובה! לעשות כיסוי לנזקי רכב, יש לצלם את הרכב ולבדוק אותו לעומק לפני הלקיחה. וגם בהחזרה. בחודשי החורף יש לקחת שרשראות נגד שלג בנסיעה באיזורים מתאימים. אחד הדברים שהנהגים התיירים הכי חוששים ממנו הוא הדוחות. ישנם מספר אופציות לחטוף דוחות בצפון איטליה. א. ZTL איזור האסור לנסיעת כלי רכב שלא מקומיים. בעיקר במרכזי הערים הגדולות, אך לא רק. איזור שאסור להכנס אליו עם רכב על מנת לצמצם עומסים, ישולט עם האותיות ZTL. כניסה אליו שלא כחוק תגרור חיובים. תיירים הפטורים מכך המורשים להכנס הם אלו הלנים במלונות באיזורים אלו, ובית המלון רשם את רכבם כמורשה כניסה. בעיירות מסוימות באיזור גארדה ודולומיטים יש ZTL גם כן. ב. מהירות. מצלמות מהירות רבות מפוזרות בצפון איטליה, להערכתי על כולם מתריע הWAZE אך אין לדעת מתי יציבו אחת בהפתעה. אכיפת נהיגה עקשנית באיזור ולכן סעו כחוק. מעבר לחשיבות הבטיחותית. אופציה שלישית עליה דיברנו היא כבישי האגרה.
שבת – שבת בצפון איטליה בחודשי החורף נכנסת מוקדם מאוד, ובחודשי הקיץ מאוחר מאוד. כדאי להתעדכן באתר בית חב"ד המקומי בנוגע לשעות הדלקת נרות, תפילות וכניסה ויציאת שבת. אך, עניין חשוב הוא מתי השבת נכנסת בעיר. בשהותנו במילאנו השבת נכנסה ב20:26, אך מאחר וזו שעה מאוחרת החליטו בעיר להכניסה מוקדם יותר. כך יצא שפספסנו הדלקת נרות ותפילת ערבית והגענו לבית חב"ד רק לארוחת ערב. הארוחה טובה והאווירה מדהימה, מומלץ בחום. מסעדות כשרות בחודשי הקיץ לא פותחות במוצאי שבת מאחר והשבת יוצאת מאוחר וב23:00 המסעדות מסיימות פעילות. הכי טוב להתעדכן עם רב בית חב"ד המקומי מראש ולתכנן הגעה.

תודה רבה למטייל Roi Ben Shoham על סיכום הטיול המושלם שלו בקבוצת הפייסבוק שלנו!

לחזור למשהו ספציפי?

סיורים ופעילויות באיזור אגם גארדה

סיורים ופעילויות בדולומיטים

חוויה באיטליה מתחילה כאן

דילוג לתוכן